Tarımdan Faşizm Dersleri: Ötekimiz Ayrık Otları

Bahçemizde yetişmesini istediğimiz bitkilere zarar vereceği iddiasıyla yolmaya giriştiğim ayrık otlarıyla uğraşırken her faşistin düşündüğü bazen de dile getirdiği korkunç düşünceler düşündüm. Mesela benim yetişmesini istediğim bitkilerin çok yakınında olmayan ayrık otlarını yolmanın bir gereği olmadığını düşünsem de çoğu zaman kendimi alamayıp onları da koparmaya başladım. Bu arada aklımdan “yolmayacağız da besleyeceğiz mi?”, ya da “küçükken yolmak lazım, sonra kökleri çok büyür” gibi şeyler geçtiğini farkettim. Sonra günebakanların gövdesine sarınmış bir otu sökerken “sen hangi cüretle BENİM günebakanım etrafına dolanırsın,” gibi iğrenç şeyler düşündüm.

Peki ben ayrık otlarının bana bir faydası olduğunu düşündüğüm için bir sürü böceği yerinden ederek ve ekosistemi değiştirerek ektiğim bitkilerden daha az yaşamaya hakkı olduğuna ne cüretle karar veriyorum? Üstelik ben yiyemiyor olabilirim ama başka canlılara, yiyecek, su ve gölge sağlıyor olmalılar. Bu da beni bir başka kaypaklığıma getiriyor: ısırgan ve semizotu gibi ayrık otu kategorisine giren otları sırf ben yiyebiliyorum diye yolmuyorum. Ötekileştirdiğim bitkinin yaşamını bana faydası varsa bağışlayıveriyorum.

Daha da vahimi, ayrık otları sıklıkla bizim yaşamasını tercih ettiğimiz bitkinin o kadar yakınında bitiyor ki iki bitkinin kökleri birbirine karışıyor. Dolayısıyla ötekileştirdiğimiz unsuru ortadan kadırmaya çalışırken illa ki istediğimiz bitkiye de zarar veriyoruz. Onun kökünü de yerinden oynatıyoruz, onun dünyasını da sarsıyoruz.

Dünyayı bu şekilde kendi ihtiyaçlarımızı ön plana alarak radikal şekillerde değiştirmeye başladığımızdan beri faşistiz herhalde.

Neyse ki ayrık otları çok dayanıklı, kökleri çok derinde, ve çoğunlukla klasik bitkiler gibi dikey ve çizgisel değil yatay ve rizomatik şekilde ilerliyor. Derinde kalan bir parça kök yeni bir bitkiye dönüşebiliyor. Bir gün ayağınızla ezdiğiniz diken ertesi gün dimdik ayağa kalkabiliyor.

Sonunda ayrık otları kazanacak :)

Ayıkladığım ayrıklar

Ayıkladığım ayrıklar

Leave a Reply

